hoe krijg ik een duidelijker beeld over wat goed is voor mij?

Het is raar,maar soms weet ik niet of iemand het goed met me voorheeft of juist niet. Ik voel me dan soms kwaad worden of verdrietig, maar als die persoon dan zegt "ben je mal, het zit in je kop" dan twijfel ik aan de geldigheid van mijn gevoelens. Als men dan bovendien nog boos wordt klap ik helemaal toe en verlies de grond onder mijn voeten.
Ik vind dat erg moeilijk : wanneer voel ik me gekwetst door een eigen (verkeerde) interpretatie en wanneer is dat terecht? Alhoewel ik van mezelf denk dat ik een goede intuïtie heb, laat die me soms in de steek (denk ik) als er bepaalde gevoelige snaren geraakt worden. Soms lijkt het alsof ik twijfel aan mijn eigen normen en waarden, en soms lijkt het me dat dit dan meer dan terecht is. Daardoor geraak ik totaal verward.
Ik probeer het zoveel mogelijk ter sprake te brengen maar telkens checken of iemand het goed of slecht bedoeld is ook zo stom, het lijkt dan wel alsof ik constant naar aandacht hunker.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1K

Het beste antwoord

Lievie, als ik jou was, en dat ben ik niet dus ik kan alleen vanuit mezelf antwoorden, zou ik op mijn eigen gevoel afgaan, tuurlijk zijn er dingen die je over je gevoel kunnen laten twijfelen, maar wees van één ding zeker, gevoel liegt niet! En of je normen en waarden altijd terecht zijn of niet, het zijn de jouwe, en daar kan een ander niets aan veranderen. Dat je het ter sprake brengt is alleen maar goed, maar vergeet niet dat heel veel mensen juist door directheid van anderen zelf van slag raken. Zoals een maatschappelijk werkster mij eens zei; mensen willen jouw duidelijkheid niet...tja is wel vaak zo. Maar ga voor jezelf na of jij jezelf goed genoeg vindt, want vaak ligt daar de kern, immers als jij dat niet vindt, dan ben je al van je basis, die jijzelf bent weg...en als je jezelf niet goed genoeg vindt dan heb je mss ook wel behoefte aan aandacht, op een positieve manier. De maatschappij is momenteel best wel hard, en laat weinig ruimte voor gevoel, met als gevolg dat mensen zelf ook de kluts kwijtraken als ze er mee geconfronteerd worden, wat dan niet wil zeggen dat jouw gevoel er niet mag zijn! Want in alles wat jij bent mag jij er zijn, je mooie en minder mooie kanten, dus probeer niet te oordelen over jezelf, maar benader jezelf in liefde, en benader de ander in liefde ook al begrijpen ze je niet, je bent goed zoals je bent! Succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het heeft een reden dat jij zo denkt. Dat is niet van zelf gekomen. Ik denk dat het voort komt uit heel onzeker zijn en het allemaal even niet meer weten. Ik herken wel wat je zegt over dat iemand het niet goed met je voor heeft, je vist er wat na of je vraagt het recht op de man/vrouw af, en dat antwoord; ben je mal, dat zou je zekerheid moeten geven, maar dat doet het dan niet omdat je aan je ook aan je eigen zekerheid twijfelt. Het gevoel niet meer op jezelf kunnen rekenen is heel moeilijk, soms heb je het idd bij het goede eind, en soms zit je er mijlen ver naast! Volgens mij zijn er wel cursussen om te leren hoe je "je voelsprietjes" moet laten werken, je kan het wel leren. Misschien is het voor jou ook wel goed om meer met iemand te praten en je gevoel te uiten. Het lijkt mij dat zulke dingen beter werken dan berichtjes op goede vraag. Maar goed, ik wens je veel sterkte en zelfvertrouwen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik proef een en al twijfel uit je verhaal.

Als jij zo aan jezelf en aan je gevoel twijfelt, kan een ander nooit iets goed doen in jouw ogen. Pas als jij volledig weet wie jij bent en waar jouw grenzen liggen, dan wordt het ook makkelijker om te herkennen wat een ander bedoelt.

Leer eerst om meer zelfvertrouwen te krijgen. Leer jezelf te herkennen en te accepteren zoals je bent. Als je helemaal in je kracht staat, dan wordt de omgang met anderen ook veel makkelijker. Bovendien zoek je niet steeds naar bevestiging en aandacht, maar die krijg je dan gewoon.

Advies: Ga in therapie en zoek uit waarom je bent zoals je nu bent en werk aan diegene die wilt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt een beeld hoe iemand het met je voor lijkt te hebben. Jij maakt hierbij een inschatting vanuit jouw gedachten en herinneringen. Dat heet een oordeel of plat gezegd een mindfuck. Je naait jezelf met de gedachte letterlijk. Dat oordeel kan niet kloppen en als je vanuit dat oordeel met iemand gaat praten dan krijg je dat "Ben je mal...." antwoord. Jouw oordeel heeft jou op het verkeerde been gezet en je was niet afgestemd op de ander. Duidelijkheid kun je krijgen door te toetsen of jouw oordeel klopt. Stel de vraag om verduidelijking en ga daarna verder. Dat kan een hoop ellende bij jezelf en anderen voorkomen. Lees het boek van Marshall Rosenberg over "Geweldloze communicatie". Ik denk dat dit voor jou heel helpend kan zijn. Ik wens je helderheid toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stalky, wat ik er uit opmaak is dat je een (hoog-) gevoelig persoon bent die veel signalen opvangt. Het is belangrijk om te proberen die signalen van anderen neutraal op te vangen, dat kan je oefenen. Ik maak uit wat je schrijft op dat je alle signalen ook onmiddellijk op jezelf betrekt terwijl het ook kan zijn dat je gevoelens van die ander oppikt die niets met jou te maken hebben. Misschien heeft iemand net ruzie gehad met een ander voor hij/zij jou ontmoette, reken maar dat je dat opvangt! maar het heeft dus niets met jou te maken. Misschien kan je het volgende oefenen als het je aanspreekt: Constateer dat je die gevoelens van de ander oppakt, probeer een waarnemer te zijn en niet meteen die gevoelens om te zetten in emoties, betrek het niet meteen op jezelf maar laat het gewoon even zo zijn en bedenk letterlijk: laat maar even rusten, het kan heel goed zijn dat het niets met mij te maken heeft en als dat wel zo is hoor ik het precies op de juiste tijd. Hij/zij mag er zelf maar komen. Geef die ander dus de tijd om er zélf mee te komen op zijn/haar eigen tijd (áls het al over jou gaat). Ga niet lopen malen in je hoofd maar vraag gewoon hoe het gaat en luister aandachtig, vaak zal je dan tijdens een gesprek ontdekken en begrijpen waarom je die signalen opving en wat ze precies betekenden zonder er specifiek naar te vragen. Intussen kan je ook methodes opzoeken om jezelf een beetje af te schermen voor signalen/ energien die anderen uitzenden. Sommige gevoelige mensen doen in gedachten een blauwe (=beschermende kleur) jas aan maar je kan het beste voor je zelf bedenken wat jou een beschermend gevoel geeft. Sommige mensen zetten in hun verbeelding een mooie, grote, prachtige kleur roos tussen iemand anders en zichzelf in. Je schermt jezelf op die manier af op een liefdevolle manier, zowel naar jezelf en de ander, terwijl je toch voldoende open kan blijven. En kijk eens om je heen of er een cursus is om te trainen met je gevoeligheid zodat je het ook als een geschenk en iets nuttigs kan ervaren in plaats van een last. Dat je erover begonnen bent in GV is alvast een goed begin ;-)
Zo, en nu verder!
Kristal
13 jaar geleden
als je iemand zal vragen of ie eerlijk is en het goed bedoeld zal ie het vast beamen.

waarom denk je dat iemand niet eerlijk tegen je is, of minder goede bedoelingen heeft?

als je lang genoeg blijft malen is er waarschijnlijk altijd wel een reden te vinden voor iemand om niet rechtvaardig tegen je te zijn.

maar waar ben je nu eigenlijk bang voor? wat is het ergste wat er kan gebeuren als iemand je kwetst? geef iemand een keer de voordeel van de twijfel en kijk waar het schip strand.
het muurtje wat je om je heen bouwt staat je nu in de weg!

steentje voor steentje afbreken dus (pos ervaringen, je grens een beetje verleggen, anderen een kans geven voordat je het afkapt!)
neem wat afstand en kijk naar iemand zonder dat je ervaringen of ideeën die je hier zelf bij hebt een (verkeerde) draai aan geven.

laat bij het afbreken van je muur wel een stukje fundering staan! het is niet verkeerd om dingen kritisch te bekijken en relativeren..... als je hier een duidelijke reden voor hebt tenminste!

succes!