Ik betaal 42 %inkomstenbelasting.als mijn vrouw gaat werken betaald ze dan ook 42% ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat u aan belasting moet betalen is van meerdere omstandigheden afhankelijk. Maar aangenomen dat de omstandigheden voor u en uw vrouw gelijk zijn, met uitzondering van het verdiende inkomen (het kan meer of minder zijn), dan kunt u vergelijken wat u aan belasting betalen moet aan de hand van onderstaand tabelletje(Bel.Dienst).
Inkomsten in box 1 tot 65 jaar vanaf 65 jaar
IB Schijf 1: t/m € 18.945 33,10 % 15,20 %
IB Schijf 2: € 18.946 t/m € 33.863 41,95 % 24,05 %
IB Schijf 3: € 33.864 t/m € 56.491 42,00 % 42,00 %
IB Schijf 4: vanaf € 56.492 52,00 % 52,00 %
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry ik wil de vraag anders beantwoorden. Eveneens aan de hand van een tabel van de B.D.Overzicht belastingtarieven 2012
Hieronder ziet u een overzicht van de tarieven per gedeelte van uw inkomen voor 2012.
Belastbaar inkomen
tot 65 jaar
65 jaar,
geboren in 1946
tot € 18.945 (1e schijf)
33,1%
15,2% € 18.946 - € 33.863 (2e schijf)
41,95%
24,05% € 33.864 - € 56.491 (3e schijf)
42% € 56.492 of hoger (4e schijf)
52% Rekenvoorbeeld belastbaar inkomen uit werk en woning
Over de eerste € 18.945 aan belastbaar inkomen betaalt u 33,1% belasting. Hiervan is 1,95% belasting en de rest premies volksverzekeringen (31,15%). Over de volgende € 14.917 aan belastbaar inkomen betaalt u 41,95%, waarvan 10,80% belasting. Over de volgende € 21.627 aan belastbaar inkomen betaalt u 42% belasting. Het resterende belastbaar inkomen, dus elke euro boven € 56.4927 euro, wordt belast met 52%.

Het beste antwoord

Jij betaalt niet 42%. Je betaalt over een deel 33% en alles wat je daarboven verdient daar betaal je 42% over.

Bij je vrouw hetzelfde. Tot ongeveer 6500 per jaar hoeft ze geen belasting te betalen, tot 18.945 betaalt ze 33% belasting. Tot 56.491 betaal je 42%.

Kijk maar hier: http://www.artifex-verzekeringen.nl/art/uitleg/verklaring/betekenis.jsp?begrip=belastingschijven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Pelle helemaal juist helemaal niet ik betaal 42 % lijkt net als of je over alles 42% betaald. + voor jou
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt in je antwoord alsof de partner van de vrouw over de eerste € 6.500 wel en de vrouw geen belasting betaalt. Dat verschil is er niet.
Er is geen inkomen waarover je geen belasting betaalt maar men krijgt een bepaald bedrag aan korting op de berekende belasting en premieheffing, de heffingskortingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hajete, je hebt gelijk maar ik bedoelde dat natuurlijk niet omdat ik er voor had gezet: bij je vrouw hetzelfde maar inderdaad dat 'betaalt ze' zet men op het verkeerde been. Bedankt Ronron!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is boven de 41,85 % schijf en de 42% schijf ook nog een 52% schijf.
ronron1212
11 jaar geleden
hajete dat weten pelle en ik ook wel maar het gaat over de 42% in de vraag verder niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen betaald 26% aan verzekeringen en dergelijke en de rest (afhankelijk van inkomen) gaat naar de belastingdienst. Bron: school
ronron1212
11 jaar geleden
Ytje dat is allemaal inkomen overheid. Dat daar iets tegen overstaat wat jij sociale zekerheid noemt (verzekeringen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hajete, dat staat ook in de link maar was inderdaad de vraag niet, ik heb ook die twee rond de 42 niet uitgesplitst maar heb goed gekeken naar de manier van het stellen van de vraag (vette knipoog....)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron, ik begrijp jouw zin niet.
ronron1212
11 jaar geleden
Het tarief van de belasting is allemaal geld dat naar de overheid gaat Ytje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar het ene deel gaat naar sociale zekerheid en verzekeringen, en een deel gaat naar belasting, dat bedoelde ik ermee te zeggen, maar ik zie nu pas dat dat niet echt uitmaakt voor dit antwoord..Sorry
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ronron/Pelle,het gaat er niet om wat jij en/of Pelle (denken te) weten,maar om de beantwoording van de vraag. Pelle schrijft: "Je betaalt over een deel 33% en ALLES wat je daarboven verdient daar betaal je 42% over."
Daarom maakte ik ter aanvulling melding van het bestaan van de 52% schijf. Dus niet alles boven de 33% schijf wordt met 42 % belast.
Vergeet bovendien de premie inkomensafhankelijke zorgverzekering niet. Dan betaal je als 65+-er mogelijk dus niet 42% maar 47%.
ronron1212
11 jaar geleden
hajete let even waar het omgaat in de vraag gaat het alleen om de 42%

Andere antwoorden (2)

Ligt eraan hoeveel ze gaat verdienen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haar belasting schijf is niet afhankelijk van jouw inkomen, maar afhankelijk van haar inkomen.
Voor alle duidelijkheid, dit geldt dus ook voor eventuele inwonende kinderen etc.